Er zijn verschillende indicatoren om de prestaties van de Nederlandse vlag te kunnen meten. Het gaat dan om zaken als ongelukken, administratieve problemen en aanhoudingen in havens. Wereldwijd worden havenstaatcontroles (Port State Control) uitgevoerd om schepen en hun bemanningen te inspecteren. Deze controles worden steekproefsgewijs uitgevoerd door nationale overheidsdiensten, waarbij prestaties uit het verleden invloed hebben op de frequentie van de controles. In Nederland wordt dit uitgevoerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport.
In 2020 heeft de Nederlandse vlag de volgende aantallen aanhoudingen:
Memorandum van overeenstemming
|
Aantal aanhoudingen 2020
|
Paris MoU
|
16 aanhoudingen
|
Tokyo MoU
|
2 aanhoudingen
|
Viña del Mar
|
0 aanhoudingen
|
Carribean MoU
|
0 aanhoudingen
|
Med MoU
|
0 aanhoudingen
|
Indian Ocean MoU
|
2* aanhoudingen (*overlap met Tokyo MoU)
|
Abuja MoU
|
0 aanhoudingen
|
Black Sea MoU
|
3 aanhoudingen
|
Riyadh MoU
|
0 aanhoudingen
|
USCG
|
1 aanhouding
|
Totaal
|
22 aanhoudingen
|
Rangschikking Paris MoU
Wereldwijd worden door verschillende instanties ranglijsten gehanteerd om de prestaties van een vlag weer te geven. Voor de Nederlandse vlag vloot is de ranglijst van de Paris MoU zeer relevant. Veel van de Nederlandse vlag schepen opereren in deze regio waardoor veel schepen aan inspecties worden onderworpen. Paris MoU hanteert een ranglijst op basis van de prestaties over de laatste drie jaar. Aan de hand van de resultaten worden de vlaggenstaten ingedeeld op een witte, grijze of zwarte lijst: Wit staat voor goed, grijs voor matig en zwart voor slecht presteren. Hoe lager een vlag op de lijst staat des te groter de frequentie dat schepen met die vlag worden geïnspecteerd.
Witte, grijze, zwarte lijst
De KVNR streeft voor de Nederlandse vlag naar een positie in de top tien van de witte lijst van Paris MoU. Sinds 2016 heeft de Nederlandse vlag vloot dit weten te realiseren. Nederland stond in 2019 op de vierde plaats op de lijst van Paris MoU. Daarmee bevindt de Nederlandse vlag zich bij de top van kwaliteitsregisters. De rangschikking voor 2020 is nog niet bekend gemaakt.
Met een aanhoudingsratio van 2,08% presteerde de Nederlandse vlag in 2020 nog wel beter dan de gemiddelde aanhoudingsratio van 2,80% in Paris MoU maar t.o.v. eerdere jaren is dit geen topprestatie.
In de onderstaande tabel staan de gegevens van Paris MoU voor de Nederlandse vlag over de afgelopen vijf jaar.
Paris MoU – Nederlandse vlag
|
2016
|
2017 |
2018
|
2019
|
2020
|
aantal inspecties
|
992
|
999
|
988 |
970 |
706 |
aantal deficiënties
|
1394
|
1422
|
1654 |
1384 |
1057 |
- ISM deficiënties
|
48
|
53
|
70 |
56 |
51 |
aantal aanhoudingen
|
11
|
14
|
19 |
7 |
16 |
detentieratio
|
1,1%
|
1,4%
|
1,9% |
0,72% |
2,1% |
positie Nederland op witte lijst
|
4
|
3
|
6 |
4 |
N/A |