De invoering van een bunkerlicentiesysteem neemt de problemen eerder weg en zorgt voor meer transparantie en betrouwbaarheid in de bunkerketen. Het is dan wel van belang dat handhavende instanties of onafhankelijke partijen regelmatig controles uitvoeren op het door de bunkerindustrie juist handelen volgens de overeenkomst en toelichting in de licentie.
Het systeem moet ook voorkomen dat er illegale bijmengpraktijken met verboden schadelijke stoffen in de scheepsbrandstof plaatsvinden.
In de grootste bunkerhaven ter wereld Singapore is het bunkerlicentiesysteem al sinds een aantal jaar van kracht. Hier dienen bunkerleveranciers na een bepaalde periode hun vergunning te verlengen en te voldoen aan strenge eisen op o.a. het gebied van kwaliteit en kwantiteit.
Daar het voorstel voor een licentiesysteem in IMO-verband nog niet goed van de grond is gekomen, vinden er mede op initiatief van de KVNR verschillende nationale en internationale overleggen plaats over de mogelijke invoering van een licentiesysteem in de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen (ARA). Omdat de havens van Rotterdam en Antwerpen de grootste bunkerhavens in Europa zijn, is het een logische stap om in deze havens te beginnen met de invoering van een licentiesysteem. Dit kan uiteindelijk worden uitgerold naar andere havens in Europa en daarbuiten.