De zeevaart verbindt
De mobiele telefoon in je hand, de bank waar je op zit en het glas waaruit je sinaasappelsap drinkt. Bijna alle (deel)producten waar we ons dagelijks mee omringen, komen met schepen vanuit alle windstreken over zee naar de mensen thuis. Al duizenden jaren speelt het bevaren van de wereldzeeën een cruciale rol in het verbinden van werelden en culturen, en het creëren van welvaart. Vandaag de dag wordt wereldwijd maar liefst 90 procent van alle goederen over zee vervoerd.
Het karakter van de sector wordt gekenmerkt door trots, familiegeschiedenis en doorzettingsvermogen. Veruit de meeste rederijen behoren tot het MKB-segment. Ze ontplooien wereldwijd, maar ook regio-specifiek activiteiten in veel verschillende deelmarkten met elk hun eigen specialisme. Sommige reders opereren op vaste trajecten, terwijl anderen in de wilde vaart actief zijn.
Ook in Nederland ondervindt iedereen daardoor dagelijks de invloed van de sector. Van de producten die je online en in winkels koopt, de ferry die een overtocht verzorgt voor werk of op vakantie tot de aanleg van offshore windmolens die schone energie leveren.
De sector is economisch, logistiek en maatschappelijk van zeer groot belang. Voor de Nederlandse zeevaartsector is het belangrijk om met een moderne vloot binnen deze mondiale sector een sterke concurrentiepositie te hebben, te houden en te versterken. De zeevaart staat daarnaast op het gebied van werkgelegenheid bekend als kraamkamer voor de gehele maritieme industrie. De meeste zeevarenden zetten hun loopbaan namelijk vaak na enkele jaren voort bij een maritiem bedrijf aan de wal.
De economische, milieutechnische en maatschappelijke facetten van de zeevaart vereisen dat de Nederlandse reders samen optrekken.
Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders
Na verschillende fusies door de jaren heen, zijn de reders in de zeevaart sinds 1992 verenigd in de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). Hoewel de leden ook elkaars concurrenten kunnen zijn, trekken zij in KVNR-verband met elkaar op om het gemeenschappelijke belang te dienen.
De rederijen die in Nederland zijn gevestigd kunnen enorm van elkaar verschillen. Sommige bedrijven hebben honderden werknemers in dienst om veel schepen in de vaart te houden, maar Nederland kent ook veel kapitein-eigenaren. Dat zijn ondernemers die als kapitein op hun eigen schip varen. Vaak brengen zij hun schip bij een zogenaamde vertrouwensmakelaar in beheer om de bevrachting en de bemanning te regelen. De Nederlandse zeevaart kent relatief veel familiebedrijven en bedrijven in het MKB-segment.
De leden van de KVNR zijn actief in uiteenlopende deelmarkten op het zoute water. Van algemene vrachtvaart tot passagiersvaart, van vervoer van zware ladingen tot transport van koel- en vriesproducten. En van offshore activiteiten tot tankvaart en (zee)sleepvaart. Om er maar een aantal te noemen.
Kerntaken van de vereniging zijn de collectieve belangenbehartiging en individuele advisering van de leden. De KVNR heeft als voornaamste doelstelling dat de collectieve internationale concurrentiekracht van de Nederlandse reders wordt vergroot door een rol te spelen in het benutten van kansen en wegnemen van drempels. Essentieel uitgangspunt is dat reders onbelemmerd kunnen ondernemen met schone schepen die veilig varen. Op deze webpagina zetten we globaal uiteen hoe de KVNR zich inspant voor deze doelstelling.