Er zijn verschillende indicatoren om de prestaties van de Nederlandse vlag te kunnen meten. Het gaat dan om zaken als ongelukken, administratieve problemen en aanhoudingen in havens. Wereldwijd worden havenstaatcontroles (Port State Control) uitgevoerd om schepen en hun bemanningen te inspecteren. Deze controles worden steekproefsgewijs uitgevoerd door nationale overheidsdiensten, waarbij prestaties uit het verleden invloed hebben op de frequentie van de controles. In Nederland wordt dit uitgevoerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Havenstaten in eenzelfde regio werken samen in zogenaamde Memoranda of Understanding (MoU) om de effectiviteit van deze controles zo groot mogelijk te maken. Hierdoor worden meer schepen bezocht en wordt dubbeling van controles zo veel mogelijk vermeden. De resultaten van de inspecties worden weergegeven op de websites en in de jaarverslagen van de MoU’s. Momenteel zijn er 10 Port State Control MoU’s. Data die wordt bijgehouden is o.a.:
- aantal geïnspecteerde schepen
- aantal geconstateerde tekortkomingen
- aantal aanhoudingen
Witte, grijze, zwarte lijst
In 2019 heeft de Nederlandse vlag de volgende aantallen aanhoudingen:
Memorandum van overeenstemming
|
Aantal aanhoudingen 2019
|
Paris MoU
|
7 aanhoudingen
|
Tokyo MoU
|
2 aanhoudingen
|
Viña del Mar
|
1 aanhouding
|
Carribean MoU
|
0 aanhoudingen
|
Med MoU
|
1 aanhouding
|
Indian Ocean MoU
|
1* aanhouding (overlap met Tokyo MoU)
|
Abuja MoU
|
0 aanhoudingen
|
Black Sea MoU
|
1 aanhoudingen
|
Riyadh MoU
|
0 aanhoudingen
|
USCG
|
0 aanhoudingen
|
Totaal
|
12 aanhoudingen
|
Het totaal van 12 aanhoudingen is het laagste aantal sinds de afgelopen 10 jaar.
Rangschikking Paris MoU
Wereldwijd worden door verschillende instanties ranglijsten gehanteerd om de prestaties van een vlag weer te geven. Voor de Nederlandse vlag vloot is de ranglijst van de Paris MoU zeer relevant. Veel van de Nederlandse vlag schepen opereren in deze regio waardoor veel schepen aan inspecties worden onderworpen. Paris MoU hanteert een ranglijst op basis van de prestaties over de laatste drie jaar. Aan de hand van de resultaten worden de vlaggenstaten ingedeeld op een witte, grijze of zwarte lijst: Wit staat voor goed, grijs voor matig en zwart voor slecht presteren. Hoe lager een vlag op de lijst staat des te groter de frequentie dat schepen met die vlag worden geïnspecteerd.
Witte, grijze, zwarte lijst
De KVNR streeft voor de Nederlandse vlag naar een positie in de top tien van de witte lijst van Paris MoU. Sinds 2016 heeft de Nederlandse vlag vloot dit weten te realiseren. Nederland stond in 2018 op de zesde plaats op de lijst van Paris MoU. Daarmee bevindt de Nederlandse vlag zich bij de top van kwaliteitsregisters. De rangschikking voor 2019 is nog niet bekend gemaakt.
Met een aanhoudingsratio van 0,72% presteerde de Nederlandse vlag in 2019 goed in vergelijking met het gemiddelde aanhoudingsratio van 2,93% in Paris MoU.
In de onderstaande tabel staan de gegevens van Paris MoU voor de Nederlandse vlag over de afgelopen vier jaren.
Paris MoU – Nederlandse vlag
|
2016
|
2017 |
2018
|
2019
|
aantal inspecties
|
992
|
999
|
988 |
970 |
aantal deficiënties
|
1394
|
1422
|
1654 |
1384 |
- ISM deficiënties
|
48
|
53
|
70 |
56 |
aantal aanhoudingen
|
11
|
14
|
19 |
7 |
detentieratio
|
1,1%
|
1,4%
|
1,9% |
0,72% |
positie Nederland op witte lijst
|
4
|
3
|
6 |
N/A |
Bovenstaande tabel toont aan dat 2019 een kentering laat zien en de prestatie van de Nederlandse vloot sterk is verbeterd ten opzichte van de voorgaande jaren.