Financiering groene zeevaart

Prioriteit KVNR: aanvullende financiering groene zeescheepvaart

Reders: “Om de transitie naar duurzame scheepvaart te maken, zijn voor huidige en nieuwe schepen flinke investeringen nodig door middel van aanvullende financiering en alternatieve financieringsmodellen.”

2011 - Vroon - MPI Adventure - 2
Marjolein van Noort 150.JPG
Dossierhouder

 

Marjolein van Noort
Economie en Financiën

010 2176 278
noort@kvnr.nl

Nathan Habers 150.JPG
Persvoorlichting

 

Nathan Habers
Public Relations

06 5200 0788
010 2176 264
habers@kvnr.nl

Achtergrond

De transitie naar een duurzame economie verlangt van scheepseigenaren dat zij hun schepen uitrusten met nieuwe systemen, zoals LNG installaties en ballast water treatment systemen . De levensduur van schepen is echter zodanig lang dat er een tijd overheen gaat voordat de vloot vernieuwd is. Als het gaat om het zogeheten retrofitten - tussentijdse investeringen - dan is het heikele punt dat de investering vaak niet terug te verdienen is met de kortlopende contracten die reders met verladers sluiten.

De overeenkomsten die een aantal banken waaronder ING en ABN AMRO met de EIB hebben gesloten - financiering van groene scheepvaart - passen in een andere wijze van financieren.

Uitdaging

Door te werken met een vergroeningsfonds of overheidsgaranties kan geld vrijgemaakt worden om versneld de zeescheepvaart te verduurzamen zonder op achterstand te raken in het internationale speelveld .Wanneer nieuwe technologieën op grote(re) schaal worden toegepast, is ook de verwachting dat de omvang van de investering afneemt. Gezien de Nederlandse vloot is de financieringsbehoefte aanzienlijk.

In het werkprogramma maritiem is een aantal onderwerpen opgenomen over financiering en verduurzaming.