De noodlottige brand aan boord van de Fremantle Highway

KVNR

De KVNR heeft op 26 juli in de vroege ochtend kennisgenomen van het trieste nieuws over de brand aan boord van de car carrier Fremantle Highway die ten noorden van Ameland voer in westelijke richting. De situatie aan boord heeft geleid tot meerdere gewonden en is één opvarende fataal geworden. De KVNR leeft mee met de bemanningsleden, hun naasten en andere betrokkenen. Ook spreekt de KVNR haar waardering uit voor de hulpdiensten, zoals de KNRM, Rederij Noordgat en de Kustwacht, die snel ter plaatse waren.

dummyart04

Op dit moment wordt het schip dankzij een noodverbinding met het bergingsschip Hunter op gecontroleerde wijze op een positie gehouden. Hierdoor kan alle aandacht uitgaan naar het bestrijden van de brand, zonder dat er stremmingsgevaar dreigt voor ander scheepvaartverkeer.

Het is de KVNR niet ontgaan dat er partijen zijn die aan de hand van dit noodlottige ongeval pleiten voor een strenger vaarbeleid in de zuidelijke vaarroute, of zelfs opheffen daarvan, boven de Waddeneilanden. De zuidelijke vaarroute is een drukbevaren gebied met een relatief ondiepe vaargeul. Daarom worden grote containerschepen sinds het incident met de MSC Zoe omgeleid bij slecht weer. Het is echter belangrijk om deze kwestie niet te vermengen met het ongeval aan boord van de Fremantle Highway. 

De oorzaak van het incident van 26 juli 2023 lijkt namelijk aan boord van het schip te liggen. Het is niet bekend of in deze situatie de risico’s voor het waddengebied worden verlaagd door het nemen van de noordelijke vaarroute. Het is volgens de redersvereniging daarom juist belangrijk om de huidige uitgebreide regelgeving voor onder andere brandbestrijding en veiligheid aan boord goed tegen het licht te houden binnen de IMO.

Het vervoer van elektrische auto’s is door de brandgevaarlijke accu’s al langer internationaal een punt van zorg in de maritieme sector. Daarom heeft de IMO een correspondentiegroep in het leven geroepen om te kijken of het risicoprofiel van elektrische auto’s aan boord van zeeschepen moet worden herzien. Lidstaat Nederland en de internationale koepelorganisatie International Chamber of Shipping (ICS) zijn daarbij betrokken.

Wat betreft de brand aan boord van de Fremantle Highway is het nu eerst van belang dat de situatie tot een zo goed mogelijk einde wordt gebracht. Ongetwijfeld zal er onderzoek moeten worden gedaan naar de toedracht en zullen bevindingen en aanbevelingen worden gedeeld.

Volg ook de liveblog van de Kustwacht.