Hoogste tijd voor reders en scheepsbeheerders met schepen van 5000 GT of meer om voorbereidingen te treffen voor EU-MRV

14 mrt 2017

KVNR seminar EU-MRV

Op vrijdagmiddag 10 maart organiseerde de KVNR een seminar over het Europese systeem van Monitoren, Rapporteren en Verifiëren van CO2-emissies, kortweg EU-MRV.

 

De zestig deelnemers, allen KVNR-leden, aan het drukbezochte seminar kwamen bijeen om de laatste informatie over EU-MRV te verkrijgen van de Europese Commissie, de European Maritime Safety Agency (EMSA), potentiële en reeds geaccrediteerde verificateurs, klassebureaus en softwareleveranciers.

 

Tijdens de verschillende presentaties stonden de sprekers onder andere stil bij het ontwikkelen van het monitoringplan voor reders en/of scheepsbeheerders met schepen van 5000 GT of meer die EU-havens aandoen. Reders en/of scheepsbeheerders dienen een monitoringplan vóór 1 september 2017 ingediend te hebben bij een geaccrediteerde verificateur. Vanaf 1 januari 2018 begint het daadwerkelijk monitoren van CO2-emissies voor reizen van en/of naar EU-havens.

 

Twee beleidsmedewerkers van EMSA presenteerden de online tool ‘Thetis-MRV’ die reders en/of scheepsbeheerders en verificateurs straks moeten gebruiken om uiteindelijk een conformiteitsdocument te kunnen krijgen. Dit document moet aan boord beschikbaar zijn voor Port State Control inspecteurs.

 

Ook werd uitvoerig gesproken over de laatste ontwikkelingen met betrekking tot een mogelijke aanpassing van EU-MRV aan het onlangs overeengekomen IMO-datacollectiesysteem. Deze laatste is voor reders een aanzienlijk eenvoudiger systeem. De beleidsmedewerker van de Europese Commissie lichtte tijdens het seminar toe dat de (Europese) procedure voor een mogelijke aanpassing van EU-MRV zal starten, zodra richtsnoeren voor de verificatie van het IMO-datacollectiesysteem tijdens de 71e vergadering van het IMO-milieucomité (MECP 71) begin juli 2017 zijn vastgesteld. Aanpassing van EU-MRV zal echter niet op korte termijn geschieden, de verwachting is dat dat enkele jaren in beslag zal nemen en vooral technische aspecten zal betreffen. Verschillen in te rapporteren gegevens zullen waarschijnlijk niet verdwijnen. .

 

Het KVNR-bureau kijkt terug op een geslaagde middag waarin de belangrijkste aspecten van het Europese MRV-systeem besproken zijn.

Ledenportal

Inloggen voor KVNR-leden

MAG_logo_blue-low

Kalender

ProSea