Zeevaart weer een stuk slimmer dankzij Shipathon

Nathan Habers

Drie uitstekende ideeën om zeeschepen slimmer, schoner en efficiënter te maken zijn door de jury verkozen tot winnaars van de Shipathon. Tijdens deze maritieme hackathon op 9 en 10 november kwamen 100 deelnemers bijeen in Undercurrent, Amsterdam. Zij bogen zich in een figuurlijke zeemijl van 18 uur en 52 minuten over drie uitdagingen. In 16 teams bedachten de enthousiaste deelnemers oplossingen voor drie challenges. De eerste editie van de Shipathon was daarmee een groot succes.

2018shipathon1Alle teamleden, mentoren en organisatoren van de Shipathon 2018

Winnaars
In de challenge van Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en Rijkswaterstaat stond centraal welke nieuwe soort data benodigd is om het scheepvaartverkeer op de Westerschelde nog efficiënter en slimmer te maken. “Al jullie ideeën hebben ons positief versteld doen staan en jullie zijn wat dat betreft allemaal winnaars. Maar team STTL heeft een concept ontwikkeld dat wij morgen al in de praktijk kunnen brengen! Het is het meest innovatieve concept.”, zegt jurylid Paul Meijer van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat bij de prijsuitreiking. Team STTL analyseerde beschikbare big data om tot een oplossing te komen.

Team E-SHIPS is de trotse winnaar van de challenge waarin het ging om een concept voor een emissieloos schip dat over precies tien jaar moet kunnen varen van de Engelse haven Tilbury naar de Haven van Amsterdam. Zij ontworpen een concept voor een schip dat vaart op ammoniak. Hiermee wonnen ze een echte wellness-prijs: een rondvaart in de HotTug in Rotterdam. Hun idee is volgens jurylid Roel de Graaf van Netherlands Maritime Technology (NMT) een terechte winnaar, omdat “beide teams de opdracht goed hebben uitgevoerd, maar de haalbaarheid van het idee van Team E-SHIPS is een stuk hoger”.

Voor de reders is het belangrijk dat efficiënt varen goed aansluit op de logistieke behoefte. In de challenge van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) stond het optimaliseren van de vaarbeweging stond centraal. “De ideeën zijn goed en vernieuwend, beide ideeën hebben positieve en uitdagende kanten”, zegt jurylid Annet Koster van de KVNR. “We hebben team Multiple Choice tot winnaar verkozen, omdat het idee verschillende systemen voor just-in-time varen samenbrengt in één platform. Dat maakt de zeevaart veel efficiënter.” Het winnende team gaat er vandoor met een sessie blokarten op het strand om lekker uit te waaien na een nautische mijl werken.

Initiatief
De Shipathon is een uniek initiatief van NMT en de KVNR, bijgestaan door experts van de HackathonFactory. Tijdens deze eerste editie werden de deelnemers, studenten én young professionals, samengebracht in teams om onder leiding van mentoren en procesbegeleiders een innovatieproces te doorlopen. Hierbij bedachten ze oplossingen om zeevarende schepen slimmer te maken. Naast eerder genoemde partijen werd de Shipathon mogelijk gemaakt door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat, silver sponsors Royal IHC, Bosch Rexroth, Damen Shipyards Group, Feadship, Wärtsilä, Pon Power / RH Marine / Bakker Sliedrecht / Bolier / MAN Rollo en bronze sponsors Alewijnse Marine, KRANENDONK Smart Robotics, Port of Amsterdam, Flex-It Rent en media partner Navingo. Ook de Samenwerkende Maritieme Fondsen: Vaderlandsch Fonds ter aanmoediging van ’s-Lands Zeedienst, Helden der Zee Dorus Rijkers Fonds, Stichting Ondersteuningsfonds NISS hebben dit initiatief ondersteund.

De volgende editie van de Shipathon zal in het eerste kwartaal van 2020 plaatsvinden.

2018shipathonwinnersDe winnende teams E-SHIPS, Multiple Choice en STTL samen met de jury