Algemene Ledenvergadering KVNR

header zalmhuis

Op 20 november 2018 vindt de besloten Algemene Ledenvergadering van de KVNR plaats, gevolgd door een openbare themabijeenkomst met zes inhoudelijke deelsessie verdeeld over twee rondes.

Indien u op 20 september of 22 oktober jl. geen persoonlijke uitnodiging hebt ontvangen, maar wel lid of geassocieerde van de KVNR bent, neem dan contact met ons op via kvnr@kvnr.nl.

Hieronder kunt u zich via de aanmeldknop registreren. Selecteer de programmaonderdelen waaraan u wenst deel te nemen. Per deelsessieronde kan maximaal één deelsessie worden bijgewoond.

Datum en tijdstip:
2018-11-20T13:30:00 2018-11-20T20:00:00
Locatie:
Zalmhuis
Adres:
Schaardijk 396
2909 LA Capelle aan den IJssel
Nederland
Aanmeldperiode:
2018-09-20T00:00:00 2018-11-19T23:59:00

Programma

20-11-2018
13:00 - 13:30 uur Ontvangst leden en geassocieerden
Badges worden uitgereikt bij binnenkomst. Stemregistratie op de eerste etage bij de Loungebar
13:30 - 14:15 uur Besloten Algemene ledenvergadering
Alleen toegankelijk voor officiële leden en geassocieerden van de KVNR.
14:30 - 15:00 uur Openbare plenaire opening
15:00 - 16:00 uur Deelsessie Scheepsrecycling deel 1
Schepen worden aan het einde van hun levensduur gerecycled. Vrijwel alles van een schip kan opnieuw worden gebruikt. De manier waarop schepen worden gerecycled laat in sommige landen echter te wensen over. Dit betreft voornamelijk de bescherming van de veiligheid van de werkers en het milieu. In deze tweeledige deelsessie wordt duidelijk welke regelgeving geldt, welke regelgeving nodig is en welke uitdagingen scheepseigenaren hebben bij het recyclen. In het eerste deel van de deelsessie geven de Inspectie Leefomgeving en Transport en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat presentaties over de Europese verordening overbrenging afvalstoffen (EVOA), de Europese scheepsrecyclingverordening en over het Hongkongverdrag. Na de pauze volgt deel 2.
15:00 - 16:00 uur Deelsessie Port State Control
Eén van de doelstellingen van Port State Control is dat MOU’s bijdragen aan een beter level playing field en daarbij de slechte schepen uit de buurt te houden. In de praktijk ontstaan echter verschillen bij de uitvoering van inspecties. Dit leidt tot onbegrip onder reders. Reders ondervinden verschillen in de uitvoering van de inspecties in diverse landen. De vraag rijst dus of op dat vlak wel een level playing field bestaat? Zijn inspecteurs wel pragmatisch genoeg of vallen ze, door de grote toename van regelgeving, terug op het nalopen van die regels? Het gevoel heerst dat politieke sentimenten een rol speelt in bepaalde landen. Het secretariaat van het Paris MOU gaat hierover graag met u in gesprek.
15:00 - 16:00 uur Deelsessie Duurzaamheid en financiering
Pionieren zit in de aard van de Nederlandse scheepvaart. Door te investeren in schepen die schoner, efficiënter en veiliger varen, behouden Nederlandse reders hun concurrentiekracht. Dat vernieuwen stelt reders voor een flinke kapitaalvraag, of het nu gaat om bestaande bouw of nieuwbouw. Schepen gaan lang mee en nieuwe technologieën zijn vaak nog duur. In deze sessie gaan we in op nieuwe financieringsmogelijkheden voor duurzame business cases en de samenwerking die nodig is om nieuwe concepten te laten werken. In het eerste deel van het uur komen de Europese Investeringsbank aan het woord en het Green Shipping Fund. Het tweede deel biedt ruimte aan een concrete case over walstroom, een project mede van Heerema Marine Contractors.
16:00 - 16:30 uur Pauze
16:00 - 16:30 uur Pauzesessie Ladingrestanten
Schepen die vaste lading in bulk vervoeren hebben het laden en lossen te maken met ladingrestanten. Hoe moet er worden omgegaan met deze lading-restanten? Welke regelgeving geldt er voor ladingrestanten? Mag een ladingrestant dat na het wassen van het lege laadruim in het waswater terecht is gekomen in sommige gevallen op zee worden geloosd? Of moet een ladingrestant altijd aan de wal worden afgegeven voordat het schip uit de haven vertrekt? En waar kan een ladingrestant worden afgegeven? De Inspectie Leefomgeving en Transport inspecteert schepen op de naleving van de regels voor ladingrestanten. In een korte Q&A-deelsessie geeft ILT antwoord op al uw vragen over lading-restanten. De meest gestelde vragen en bijbehorende antwoorden zijn ook gebundeld in een KVNR-brochure die tijdens de deelsessie beschikbaar is voor de deelnemers.
16:30 - 17:30 uur Deelsessie Cybersecurity
Vanaf 1 januari 2021 zijn rederijen verplicht om cyber risico management te hebben opgenomen in het veiligheidsmanagementsysteem (SMS) binnen de rederij en aan boord van schepen. De belangrijkste aspecten van een adequaat cybersecuritybeleid zijn enerzijds de preventieve maatregelen en anderzijds het crisisprotocol voor het moment dat het toch misgaat. Daarom krijgt u informatie over deze twee aspecten en daarnaast bespreken we wat er verder komt kijken bij het zo goed mogelijk beschermen van uw dataverbindingen.
16:30 - 17:30 uur Deelsessie Scheepsrecycling deel 2
In dit tweede deel van de deelsessie over scheepsrecycling geven Van de Poel Groep en SGS Search een presentatie over het aanleggen van een Inventaris van Gevaarlijke Materialen. Ook zal er ruimte zijn voor al uw vragen over scheepsrecycling.
16:30 - 17:30 uur Deelsessie Brexit
Is een terugkeer nog mogelijk? Bijvoorbeeld door een tweede referendum? Het ligt niet voor de hand. Op 29 maart 2019 om 23:00 uur Britse tijd is het zover: dan is Brexit een feit. Deal or no deal? Dat is dé vraag. Centraal in deze deelsessie staat hoe u zich het beste kunt voorbereiden op de Brexit. Wie neemt de nieuwe douaneformaliteiten bij de handel tussen het continent en het VK op zich? En om welke formaliteiten gaat het? Wat zijn de gevolgen voor de offshore-industrie? Zien we straks een file van vrachtwagens van de ferry-terminal tot in het binnenland vanwege extra grenscontroles? Onder leiding van Lodewijk Wisse gaan we met elkaar op zoek naar de gevolgen van Brexit voor de zeevaart en hoe u zich het beste kunt voorbereiden. Verschillende deskundigen uit de maritieme sector beantwoorden uw vragen en voorzien u van praktische handreikingen, zodat u ook na 29 maart 2019 kunt blijven varen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk.
17:30 - 18:00 uur Pauze
18:00 - 20:00 uur Receptie en lopend buffet
Om 17:30 uur sluit de voorzitter de plenaire bijeenkomst waarbij wordt ingegaan op de deelsessies van de middag. Daarna wordt het buffet geopend. (vergeet niet uw eventuele dieetwensen door te geven via kvnr@kvnr.nl)

Voorzieningen

Gratis parkeren
Het Zalmhuis beschikt over een ruime (ongeveer 200 plaatsen) parkeerplaats op eigen terrein. Parkeren bij het Zalmhuis is gratis.
Gratis WiFi
Het Zalmhuis stelt gasten in staat om gratis gebruik te maken van draadloos internet.
Openbaar vervoer
Met openbaar vervoer is Brasserie Zalmhuis te bereiken vanaf Metrostation Kralingse Zoom met de parkshuttle. U stapt uit bij Rivium 4e straat. Vanaf daar is het vijf minuten lopen.
Programmaboekjes
Elke deelsessie wordt voorzien van een eigen informatief boekje. Hierin is opgenomen waaruit de deelsessie bestaat en in welke zaal deze plaatsvindt. Daarnaast is in elk programmaboekje op de achterkant het dagprogramma opgenomen.
Catering
De catering wordt in opdracht van de KVNR door het Zalmhuis verzorgd. Geeft u m.b.t. het lopend buffet uw bijzondere dieetwensen vooraf door aan de KVNR via kvnr@kvnr.nl?
Bewaakte garderobe
De garderobe is bovendien voorzien van een nummeringssysteem